Forum rodzaje psychologii, rodzaje psychoterapii Strona Główna rodzaje psychologii, rodzaje psychoterapii
rodzaje psychologii, forum psychologiczne, zaburzenia psychiczne, psychologia, psychoterapia, pomoc psychologiczna, koncepcje psychologiczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nowe formy współpracy szkoły z rodziną 2

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum rodzaje psychologii, rodzaje psychoterapii Strona Główna -> Artykuly psychologiczne online
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mazi




Dołączył: 25 Sty 2010
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:45, 20 Maj 2010    Temat postu: Nowe formy współpracy szkoły z rodziną 2

Najważniejszym problemem do rozwiązania jest zintegrowanie oddziaływań szkoły z domem rodzicielskim ucznia Szkoła musi być instytucją przede wszystkim wspierającą poczynania pedagogiczne rodziców, czasem jednak i inicjującą lub ukierunkowującą. Nauczyciele winni znaleźć miejsce i czas na wszechstronne poznanie uczniów, a szczególnie ich:

- dojrzałości fizycznej
- dojrzałości społeczno-emocjonalnej
- dojrzałości intelektualnej
- sytuacji rodzinnej

Dotychczasowe formy współpracy szkoły z domem to: wywiadówki, zebrania ogólnoszkolne, kontakty poprzez dzienniczki uczniowskie, udział rodziców w imprezach szkolnych. Wszystkie te formy nie spełniają pokładanych w nich nadziei. Wywiadówki u większości rodziców kojarzą się z możliwością doznawania przykrości a nawet upokorzenia. Lęk przed szkołą oddala od niej rodziców. Zebrania ogólnoszkolne „na dłuższą metę” są dla rodziców męczące. Powtarzające się rok rocznie tematy spotkań nie spełniają swego zadania, gdyż nużą.

Podobnie negatywnie oceniają rodzice wykorzystywanie dzienniczków uczniowskich. Gdy się je przegląda nie można wyjść z podziwu o czym można jeszcze informować rodziców i w czym mają pomóc. Jakie bowiem ma spełniać zadanie ciągłe wypisywanie uwag, że dziecko się kręci, nie uważa, że biega na przerwach? Jak mają w tej sytuacji reagować rodzice, jaką postawę zająć wobec dziecka
.
Podnosząc problem współpracy szkoły z domem musimy zmienić dotychczasowe formy współpracy uwalniając je od istniejących błędów i złagodzić antagonizmy
.
Dom rodzinny winien poczuć potrzebę współpracy ze szkołą. Rodzice powinni zobaczyć w nauczycielach swoich sprzymierzeńców, a nie przeciwników, przed którymi muszą bronić swoje dziecko. Jeżeli doprowadzimy do tego, że w szkole powie się o dziecku również rzeczy pozytywne lub rodzic ujrzy swoje dziecko, nawet ucznia słabego w jakiś sposób wyróżnione i docenione, to z ochotą przyjdzie na spotkanie.

Omawiając z rodzicami dziecko nauczyciel winien przedstawić obiektywny obraz ucznia, a nie same negatywy traktując zalety jako rzecz naturalną o której nie warto mówić. Ocena dziecka musi ujmować całą osobowość, w pełnym kontekście cech temperamentnych i charakterologicznych a nie poprzez oceny przedmiotowe.

Spotkania z rodzicami mogą być uatrakcyjniane występami artystycznymi dzieci, wystawami prac, degustacją przyrządzonych przez dzieci potraw itp.Można obejrzeć film dydaktyczny a później wspólnie obejrzeć film dydaktyczny
a później wspólnie z rodzicami przedyskutować go.Dobrym rozwiązaniem byłaby raz w kwartale rozmowa rodziny z nauczycielem – „rozmowa rozwojowa” (zawsze z dzieckiem). Formy pracy mogą być różnorodne lecz wymagają przemyślenia i zaplanowania. Celem tych działań jest emocjonalne związanie rodziców z nauczycielami – wychowawcami ich dzieci.

Warto się głębiej zastanowić nad powrotem do odwiedzin przez nauczycieli domów rodzinnych w celu rozwiązywania różnych trudności w nauce i wychowaniu, stosując nawet niektóre formy psychoterapii. Metoda ta ma szczególnie duże znaczenie dla rodzin niechętnych do współpracy ze szkołą i słabiej wydolnych wychowawczo. Wprowadzenie wielostronnych kontaktów i różnorodnych form współpracy między szkołą, a rodzicami doprowadzi do „osobowego” kontaktu nauczyciel – uczeń – rodzic oraz do ideału, że szkoła powinna przypominać rodzinę.


Bibliografia.

• Gordon T. „Wychowanie bez porażek w szkole”, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1995r.
• Kargulowa A. „Dlaczego dzieci nie lubią szkoły”, WSIP, Warszawa 1991r.
• Rylke H., Klimowicz G. „Szkoła dla ucznia: Jak uczyć życia z ludźmi”, WSIP, Warszawa 1992r.
• Jacek Santorski „Zacznij od siebie; Jacek Santorski i CO”, 1997r.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum rodzaje psychologii, rodzaje psychoterapii Strona Główna -> Artykuly psychologiczne online Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin