Autor Wiadomość
Mazi
PostWysłany: Czw 18:45, 20 Maj 2010    Temat postu: Nowe formy współpracy szkoły z rodziną

________________________________________________________________________________
Autorka: Krystyna Drewniak
"Psychologia i Rzeczywistość" nr 4/2003
________________________________________________________________________________

O potrzebie i konieczności współpracy szkoły z domem rodzinnym mówi się
i pisze niejednokrotnie. Każdy nauczyciel zapytany na ten temat traktuje rzecz jako oczywistą, zrozumiałą i niezbędną. Gdy jednak pytamy o rezultaty współpracy słyszę cały szereg przyczyn, dla których nie układa się ona pomyślnie, np.:

- rodzice niechętnie przychodzą do szkoły szczególnie ci na którym nauczycielom bardzo zależy,
- zawsze bronią swoich dzieci,
- przeważnie starają się je wytłumaczyć.

Rodzice zapytani o swoje opinie zarzucają szkole zaniedbania organizacyjne, złe metody nauczania, nieprzestrzeganie zasad indywidualizacji, słaby autorytet, nie spełnianie funkcji wychowawczych a jedynie dydaktyczne, pozbywanie się dzieci sprawiających trudności. Obie strony widzą konieczność zmian, lecz rozwiązane tego problemu nadal pozostaje w sferze rozważań teoretycznych.

Mimo niewątpliwego wzrostu kultury społeczeństwa i zainteresowania rodziców własnymi dziećmi, wiedza pedagogiczna jest nadal słaba. Panuje często zasada jak najmniej ingerencji w sprawy dzieci poparta zasłyszanymi, gdzieś pseudo teoriami, które rodzicom szczególnie odpowiadają, gdyż uwalniają ich od odpowiedzialności i dlatego trudu szczególnie w sytuacji znacznego zaangażowania w pracę zawodową często obojga rodziców. W tej sytuacji wciągnięcie do współpracy ze szkołą szerokiego kręgu rodziców staje się nieodzowne.

Wśród czynników, które decydują o prawidłowym lub nieprawidłowym procesie wychowawczym na czoło wybija się rodzina z niezastąpionymi formami oddziaływania. Od wychowawczego funkcjonowania rodziny uzależniony jest w dużej mierze przebieg nauki szkolnej dziecka.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group